Začínáme

V tomto článku se seznámíte se základními kroky, které vedou od prvotní instalace ContOSu, po založení e-shopu a následné přizpůsobení. Vše je koncipováno tak, aby tento proces zvládl běžný uživatel počítače a nejsou vyžadovány pokročilé znalosti operačního systému.

Instalace ContOSu

Nejprve je potřeba nainstalovat na počítač samotnou aplikaci ContOS. Tu lze stáhnout z webových stránek zde. Instalátor vás provede jednotlivými kroky instalace a dále je potřeba provést základní nastavení. 

Veškeré podrobnosti k instalaci včetně návodu naleznete v kapitole První spuštění.

Založení e-shopu v ContOSu

Dalším krokem je založení samotného e-shopu. Tento krok je vhodné absolvovat až po nastavení ContOSu a jeho naplněním daty jako jsou karty zboží, kategorie zboží, ceny a podobně. 

Vše, co se týká e-shopu je k dispozici na záložce Nastavení a servis na tlačítku Nastavení e-shopu.

Obr. 1 - Založení nového e-shopu.

Obr. 1 - Založení nového e-shopu.

Po stisku tlačítka Založit nový e-shop se zobrazí průvodce, ve kterém si zvolíme typ e-shopu (demo lze zvolit kdykoli, produkční je určen pouze v placené verzi) a variantu e-shopu. Poté stačí stisknout tlačítko Založit 

Obr. 2 - Založení demo e-shopu a výběr varianty.

Obr. 2 - Založení demo e-shopu a výběr varianty.


Po stisku tlačítka Založit nový e-shop se zahájí proces vytváření e-shopu, který trvá zhruba půl minuty. Poté je zobrazeno informační okno o dokončení založení a pak je automaticky spuštěn synchronizační modul, který provede inicializaci e-shopu základními daty. Poté je e-shop připraven na to, až do něj přenesete další data o zboží, cenách a tak dále. Na e-mail, který jste uvedli v průběhu aktivace ContOSu vám dorazí ještě potvrzující informace a přístupové údaje k FTP účtu, pomocí kterého můžete do prostoru e-shopu nahrávat další soubory, např. obrázky do článků, různé manuály a podobně. 

Upozornění: Tento článek je zatím příliš stručný, pracujeme však na jeho doplnění. V případě dotazů k tomuto tématu kontaktujte naší podporu.

Synchronizace / přenos dat

Synchronizace dat je samostatný proces, který slouží k přenosu dat z ContOSu na e-shop a z e-shopu zpět do ContOSu. Může být spouštěn kdykoli ručně nebo automaticky v zadaném intervalu pomocí Plánovače úloh (doporučeno). Synchronizace probíhá nezávisle na běhu aplikace nebo e-shopu. S obojím tedy lze stále pracovat bez ohledu na to, kolik dat se přenáší. Celý proces synchronizace se zaznamenává do protokolu synchronizace, který je k dispozici také ve správě e-shopů. Podrobní informace jsou uvedeny v samostatném článku.

Kroky před zahájením prodeje na e-shopu

Aby bylo možno zahájit regulérní, plnohodnotný on-line prodej, je nutné projít jednotlivými kroky od nastavení kontaktních údajů, revizi důležitých a ze zákona povinných dokumentů jako jsou obchodní podmínky, ujednání o GDPR, reklamační řád, povinně zveřejňované údaje a další.

Abychom na nic nezapomněli, připravili jsme bodově orientovaného průvodce nastavením.

Kontaktní údaje

Na první záložce nastavení e-shopu vyplníme všechny potřebné kontaktní údaje, které jsou pak dále zobrazovány v záhlaví e-shopu, na kontaktní stránce, v odesílaných e-mailech apod. Bližší podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Jazyky a měny

E-shop podporuje více jazyků, se kterými komunikuje se zákazníkem a stejně tak dokáže zobrazovat ceny produktů v cizích měnách. V této volbě si můžete zvolit, které jazyky, a které měny bude e-shop podporovat. Bližší podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Zobrazení produktu

V e-shopu lze ovlivnit, jakým způsobem budou prezentovány jednotlivé produkty a strom kategorií. Lze například zobrazovat pouze produkty, které jsou skladem nebo i ty, které jsou momentálně nedostupné. Stejně tak lze zobrazovat pouze kategorie, které nějaké produkty obsahují. Další podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Filtrování

Produkty lze filtrovat podle jejich vlastností. Lze si určit, které vlastnosti to budou a také, na jaké úrovni stromu kategorií budou zobrazovány. Bližší podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Vyhledávání

Prohledávat produkty lze fulltextově napříč celým e-shopem. V nastavení si lze určit, která pole se mají prohledávat. Bližší podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Objednávky

Nastavit lze také možnosti při objednávání zboží. Zákazníkovi lze omezit maximální počet položek, které může dát do košíku nebo určit dobu, po kterou budou produkty v košíku než budou vysypány. Objednávání lze také dočasně zakázat. Podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Nastavení zákaznického účtu

E-shop umožňuje široké možnosti bezpečnostních nastavení, týkajících se zákaznického účtu. Lze nastavit bezpečnostní politiku hesel, zapnout nutnost ověření e-mailové adresy, zablokovat účet po několika neplatných pokusech o přihlášení i dobu nečinnosti, po které je uživatel automaticky odhlášen. Další možnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Komunikace

Vše, co souvisí s posíláním e-mailových zpráv z e-shopu se nastavuje na záložce Komunikace. Kromě parametrů pro připojení k SMTP serveru, přes který se zprávy odesílají lze přiřadit jednotlivé šablony zpráv ke konkrétním akcím, např. jaké znění bude mít potvrzovací e-mail objednávky. Lze také zapnout odesílání avíz zákazníků, kteří mají ve sledování nějaké produkty, u kterých dojde ke změně ceny. Podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Zákonné dokumenty

Obchodní podmínky, GDPR, reklamační řád, poučení o odstoupení od smlouvy jsou dokumenty, které jsou ze zákona pro každý e-shop povinné. Je proto důležité si tyto dokumenty projít a doplnit o části, které jsou pro vás specifické. Ve výchozím stavu jsou v těchto dokumentech obecně doporučené texty. Podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

Vlastní URL adresy

E-shop standardně produkuje "hezké" URL adresy, např. https://eshop.contos.cloud/dobrodruzna-literatura, ale někdy třeba umístíte do menu nebo do banneru odkaz stránku, která zobrazuje vyfiltrované produkty a může vypadat třeba takto: https://eshop.contos.cloud/eshop?1=791&kat=319

Vy si však můžete pro tento výběr zvolit URL adresu např. ve tvaru https://eshop.contos.cloud/sberatelske-novinky . A přesně o tom je tato možnost nastavení, kterou můžete dále prozkoumat v tomto článku.

Menu

V e-shopu máte pod kontrolou také nabídky/menu ve čtyřech sekcích: levé horní menu, hlavní menu, menu v patičce č.1 a menu v patičce č. 2. Položky menu lze organizovat hierarchicky, vnořovat je a na jejich místo dávat odkazy na články, na zboží nebo na jakékoli další URL adresy. Více informací je v samostatném článku.

Správa bannerů

V e-shopu lze zobrazovat neomezeně reklamních bannerů. Bannery jsou obrázekem o určitých rozměrech a umožňují proklik na nějakou URL adresu, většinou s konkrétními produkty. ContOS umožnuje doplnit do banneru i text, který sám o sobě může opět obsahovat hyperlink. Na jednom místě může být i více bannerů, které postupně rotují a každý z nich může obsahovat proklik na jinou adresu. Podrobnosti jsou uvedeny v samostatném článku.

SEO a metadata

Důležitá součást úspěšného e-shopu jsou správně nastavená metadata. Lze nastavovat vlastní popisy a titulky stránek, upravovat klíčová slova nebo třeba vkládat do stránek různé další značky pro vyhledávací služby. Součástí e-shopu je i podpora napojení na službu Google Meta Tags a podpora metatagů pro sociální sítě. Více informací je v samostatném článku.

Další nastavení

Mezi ostatní nastavení patří třeba způsob zobrazení fotografií produktů, možnost využívat antispamový prvek Google Captcha pro kontaktní formulář nebo přihlášení, nastavení vazeb mezi e-shopem a doménou v případě, kdy e-shop běží na více doménách.  Další možnosti jsou uvedeny v samostatném článku.